Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11955
acessibilidade
Title: Gestão de erro e desempenho organizacional: um estudo num grupo económico português
Authors: Oliveira, Margarida Sofia de Freitas
Orientador: Fernandes, Alexandra
Rodrigues, Susana
Keywords: Erro
Cultura organizacional
Liderança
Desempenho organizacional
Error
Error management
Organizational culture error management
Leadership
Organizational performance
Issue Date: 2016
Citation: OLIVEIRA, Margarida Sofia de Freitas - Gestão de erro e desempenho organizacional: um estudo num grupo económico português [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2016. Tese de doutoramento. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11955>.
Abstract: A globalização é uma realidade com impacto crescente, que impõe grandes desafios e constantes mudanças no ambiente de negócios, exigindo das organizações cada vez melhores desempenhos. As empresas têm de permanentemente, saber reinventar-se na procura de vantagens competitivas diferenciadoras, que podem partir muitas vezes, dos seus processos estratégicos de gestão. Os erros são indissociáveis da própria natureza humana, dos fatores sistémicos organizacionais e da interação de ambos. Assim, será impossível eliminá-los totalmente. Compreender a gestão de erros e o seu impacto no desempenho organizacional, torna-se pois, fundamental. Esta investigação tem o propósito de desenvolver o conhecimento empírico sobre a adoção de uma abordagem de gestão de erros nas organizações. Procurou construir um modelo concetual, que permitisse compreender as variáveis influenciadoras do desenvolvimento de uma abordagem de gestão de erros nas organizações e a sua influência no desempenho organizacional. O estudo foi realizado num grupo empresarial português. Fez-se uso de uma estratégia híbrida de investigação, recorrendo-se a um estudo qualitativo, sob a forma de entrevistas semi-estruturadas a 10 gestores de topo, que resultou na elaboração e aplicação de um questionário, tendo-se obtido uma amostra de 326 indivíduos. As principais técnicas estatísticas aplicadas foram a análise de correlação e os modelos de regressão linear. Os resultados indicam que o processo de gestão de erros nas empresas é influenciado, positivamente, pela cultura de gestão de erro da organização e pela liderança. Os resultados evidenciam ainda, uma forte influência positiva do processo de gestão de erros, no desempenho organizacional. Perante tais resultados, acredita-se que os gestores devem considerar implementar e definir políticas de gestão de erro no âmbito da estratégia dos seus negócios, pois produzirão melhores resultados.
Globalization is a reality with increasing impact on the organizations’ strategy. It imposes great challenges and constant changes in the business environment, forcing organizations to give better performances. Companies must permanently reinvent themselves in the search for differentiating competitive advantages. Competitive advantages can often be sustained by the firms’ strategic management processes. Errors are part of human nature, organizational systemic factors, and the interaction of both. Thus, it is impossible to eliminate them entirely. Understanding the management of errors and its impact on organizational performance is therefore, deemed to be relevant. This research aims to develop empirical knowledge on the adoption of an error management approach in organizations. In order to understand the variables that influence the development of an error management approach in organizations and its impact on organizational performance, a conceptual framework was built. The study was conducted in a Portuguese business group. A hybrid research strategy was followed. It was used a qualitative study, using semi-structured interviews with 10 top managers, which resulted in the development and application of a survey instrument. A sample of 326 questionnaires was obtained. Correlation and linear regression models were the statistical techniques applied. The results indicated that errors in the business management process are positively influenced by the organizational culture of error management and by leadership. They also showed a strong positive influence of the error management process on organizational performance. These results suggest that managers should consider defining and implementing error management policies as part of their business strategy definition, as it will lead to better results.
Description: Doutoramento em Gestão Geral, Estratégia e Desenvolvimento Empresarial / JEL: M10; L20
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11955
ISBN: 978-989-732-946-3
Appears in Collections:T&D-TD - Teses de doutoramento

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
TESE_MOLIVEIRA.pdf9.37 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.