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http://hdl.handle.net/10071/11829
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Title: The future of english as the global lingua franca in face of the emerging and developing economies: analysis and implications for international management
Authors: Lenier, Charlie
Orientador: Robalo, António
Keywords: Language management
Lingua franca
Emerging and developing economies
Intercultural communication
Comunicação intercultural
Mercados emergentes
Língua inglesa
Gestão internacional
Issue Date: 2014
Citation: LENIER, Charlie - The future of english as the global lingua franca in face of the emerging and developing economies: analysis and implications for international management [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2014. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11829>.
Abstract: In the last 20 years, the global economic picture has seen some significant changes with emerging and developing economies outgrowing the traditional powers, a trend projected to continue throughout the 21st century. As they make their way into the top rankings of the world’s largest economies, many changes will come in the process. With respect to language, what will this mean for English as the world’s global lingua franca? It has served as the common language in international business for quite some time but with China poised to replace the USA as the top global economy, does that also mean that Mandarin will replace English as the world’s new lingua franca? While the question may have some logic, in the end, the deep-rooted establishment of English simply has too much of a head start and will continue to hold its position to serve the needs of international business communication. Multinational companies have wholly subscribed to this idea and are adopting English in increasing numbers as a working language to enhance efficiency in a diverse pool of workers. While it has its benefits, before doing so, having a language management strategy is essential for English language adoption to be a success due to the incredibly deep ties between culture and language. Without a strategy, the intricacies of intercultural communication are almost certain to create unneeded and unwanted obstacles in the management of business operations.
Nos últimos 20 anos a situação económica global tem mudado bastante, muito devido ao crescimento do PIB dos países emergentes a uma taxa mais rápida do que o que vinha acontecendo, tendência que continuará por todo o século XXI. Muitas mudanças deverão acontecer, tais como a subida destes países nos mais diversos rankings da economia global. E em relação à língua, o que significa isto para o estado da língua inglesa como língua franca global? O Inglês tem servido como língua comum nos negócios internacionais desde há muito, mas como se prevê que a China substituirá os EUA como a primeira economia mundial, quer isto dizer também que o Mandarim substituirá o Inglês como nova língua franca? Embora a pergunta seja lógica, e a profunda implantação do Inglês seja uma grande vantagem comparativamente com o Mandarim, a língua inglesa vai continuar a conservar a sua posição de modo a servir as necessidades de comunicação nos negócios internacionais. As empresas multinacionais têm aceitado esta ideia e estão a adotar o Inglês como uma língua de trabalho para aumentar a eficiência entre um grupo cada vez mais diversificado de trabalhadores. Apesar de apresentar muitas vantagens, antes de se adotar o Inglês como uma língua de trabalho é preciso ter uma estratégia de gestão da língua para se ter sucesso, muito devido às conexões profundas existentes entre língua e cultura. Sem uma estratégia, os meandros da comunicação intercultural quase certamente causarão obstáculos desnecessários e indesejados na gestão das operações comerciais.
Description: JEL Classification: A12; F60
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11829
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado



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