Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11492
acessibilidade
Title: Marketing plan for workshop and accessories area of proóptica
Authors: Lopes, Joséphine Gaspar
Orientador: Justino, Luís Miguel de Jesus Simões
Gonçalves, Alexandra Fernandes
Keywords: Marketing plan
Marketing mix
Optical market
External analysis
Plano de marketing
Mercado da óptica
Análise externa
Issue Date: 2015
Citation: LOPES, Joséphine Gaspar - Marketing plan for workshop and accessories area of proóptica [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11492>.
Abstract: Proóptica is a Portuguese company acting in the Optical Market as a distributor of international and national brands of this market. The company acts in four main areas: Frames and Sunglasses; Workshop and Accessories; Lenses and Design + Architecture. In April of 2014 I was invited by Professor Luís Justino to start an internship at this company. This was the year of turnover for Workshop and Accessories strategic business area that wanted to stop being a complementary area of frames and sunglasses, and start to be a more autonomous and present business area in the Portuguese market. Soon I realized that for this goal to be possible, a solid marketing plan needed to be constructed. Although, this seems to be a hard task, since the current optical market is changing every day and faces this business area as one of its last concerns in terms of needs and offer. Thus, this project proposes a possible market plan for this business area, mainly based on a deep external and internal analysis that observed the organization, the competition and the customer’s behaviour and needs. Through this analysis, marketing actions were proposed and carefully planned, following the marketing mix theory: product actions, price actions, place actions and promotion actions.
A Proóptica é uma empresa portuguesa que actua no Mercado português de óptica, enquanto distribuidor de marcas nacionais e internacionais. A empresa actua em quatro áreas principais: Armações e Óculos de Sol; Oficina e Acessórios; Lentes e Design + Arquitectura. Em Abril de 2014, fui convidada pelo Professor Luís Justino, a iniciar um estágio na sua empresa de óptica. Este foi também o ano de mudança para a área de Oficina e Acessórios, que ambicionava deixar de ser uma área complementar das Armações e Óculos de Sol, e passar a ser uma unidade de negócio autónoma e presente no mercado português de óptica. Cedo compreendi que esta meta apenas seria possível se fosse criado um sólido plano de marketing para a área de negócio. No entanto, esta parece ser uma tarefa difícil, uma vez que o mercado da óptica está em constante mudança e considera esta área de negócio como uma das suas últimas preocupações em termos de necessidades e oferta. Assim, este projecto propõe um possível plano de marketing para esta área de negócio, maioritariamente baseado numa profunda análise interna e externa do mercado, que analisa a organização, a concorrência e o comportamento e necessidades do consumidor. Após esta análise são propostas acções de marketing cuidadosamente planeadas, que seguem a teoria do marketing mix: acções de produto, acções de preço, acções de distribuição e acções de comunicação.
Description: JEL: M11 – Production Management; M31 – Marketing
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11492
Thesis identifier: 201200481
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
JOSEPHINELOPES.pdf3.29 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.