Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11485
acessibilidade
Title: Aprendizagem na programação: um modelo de continuidade de aprendizagem de programação
Authors: Ferreira, Fábio Miguel Matos
Orientador: Costa, Carlos J.
Aparício, Manuela
Keywords: Educação
Ensino da programação
Modelo teórico
Intenção
Utilidade
Satisfação
Computer science education
Computer programming education
Theoretical model
Intention
Usefulness
Satisfaction
Issue Date: 2015
Citation: FERREIRA, Fábio Miguel Matos - Aprendizagem na programação: um modelo de continuidade de aprendizagem de programação [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11485>.
Abstract: Existe atualmente uma enorme dificuldade em aprender programação. Neste contexto foi realizada a presente dissertação que com base em revisão de literatura sobre os fatores dificultadores da aprendizagem de programação, nos paradigmas da programação, propõe um modelo teórico. Apresenta aqui também um estudo de estado de arte sobre o ensino da programação em Portugal fazendo um levantamento das universidades que lecionam cursos de informática. E aqui proposto e validado empiricamente um modelo que explica o nível de satisfação dos alunos, o nível de utilidade percebida e a intenção de continuar a estudar. Este modelo valida os fatores determinantes que levam a intenção de continuidade de aprender programação
There is currently a great difficulty in learning programming. In this context this master thesis presents a literature review on the programming difficulties, programing paradigms. Here it also presented the state of the art in computer science education in Portuguese universities. Based on this literature review it is proposed here a theoretical model. This theoretical model was proposed and validated empirically with university students of computer science. This model explains the determinants of satisfaction level of students. It also explains the usefulness level perceived by students. The proposed and validated model presents the drivers of students’ continuance intention in programming learning.
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11485
Thesis identifier: 201201062
Designation: Mestrado em Software de Código Aberto
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Dissertacao_Aprendizagem_Programacao.pdf1.57 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.