Skip navigation
User training | Reference and search service

Library catalog

EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/11419
acessibilidade
Title: Determinants of price promotion attractiveness in fast moving consumer goods
Authors: Grangeio, Maria Sofia Ravara Cary Frade
Orientador: Rita, Paulo
Keywords: Promotional methods
Pricing
Purchase intentions
Consumer behavior
FMCG
Issue Date: 2015
Citation: GRANGEIO, Maria Sofia Ravara Cary Frade - Determinants of price promotion attractiveness in fast moving consumer goods [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/11419>.
Abstract: With the growing brand similarity and brand proliferation, the changes in the mass market and in consumer shopping patterns, sales promotions have become one of the main strategies employed by brand managers to boost sales, coming to represent up to three times the expenditures used in advertising. The rise of promotional intensity caught the attention of many scholars who have tried to understand what are the characteristics of a sales promotion that guarantee the best feedback from consumers and the highest purchase intentions. This study compares the effects of several types of price promotions, which vary according to the way price discount is framed, on consumers overall evaluations of the promotion and purchase intentions. This will contribute to the literature since other authors have never focused solely on the framing of price promotion, manipulating other variables, such as different percentages of discount into their studies, at least in the Fast Moving Consumer Goods Industry. It will also contribute by following the works of Lichtenstein et al. (1990), seeing how the authors’ findings on the effects of consumers’ traits on promotions perform in the type of promotions being studied. Results from a quantitative study performed through a questionnaire survey with 222 participants show, however, that consumers’ behavior towards price promotions is significantly more dependent on their personal attitudes and characteristics, namely Brand Preference, Sale Proneness and Value Consciousness, rather than depending on how the promotion is framed, at least when a constant level of price discount is offered.
Com a crescente proliferação e semelhança entre marcas, as mudanças no mercado do grande consumo e as alterações dos hábitos de consumo, as promoções de vendas têm ganho relevância entre os gestores de marca, sendo hoje em dia uma das estratégias mais utilizadas para gerar o aumento das vendas. O aumento da promoção de vendas não tem sido indiferente aos estudiosos, que tentam perceber quais as características que garantem uma resposta mais positiva da parte dos consumidores.Este estudo compara vários tipos de promoção de preço, que variam pela forma como o desconto é apresentado, observando como estas afetam a avaliação global da promoção e intenção de compra. O estudo contribuirá para a literatura pois, na área dos Bens de Grande Consumo, outros autores nunca se focaram unicamente na apresentação da oferta promocional, manipulando outras variáveis nos seus estudos. Este trabalho contribuirá também através da continuação do estudo de Lichtenstein et al. (1990), tentando compreender como os achados destes autores em relação aos efeitos das características individuais do consumidor nas promoções se aplicam no tipo de promoção de vendas em foco. Os resultados do estudo quantitativo realizado através de um questionário com 222 participantes mostram que o comportamento do consumidor relativamente às promoções depende das suas atitudes e características pessoais, nomeadamente o seu nível de preferência da marca, propensão à promoção e nível de consciência do valor da oferta; e não de como a promoção lhe é apresentada, quando o desconto é mantido a um nível constante.
Description: JEL Classifications: (M31) Marketing; (L66) Food • Beverages • Cosmetics • Tobacco • Wine and Spirits
Peer reviewed: yes
URI: http://hdl.handle.net/10071/11419
Thesis identifier: 201200627
Designation: Mestrado em Marketing
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Determinants of Price Promotion Attractiveness in FMCG (Maria Sofia Grangeio).pdf1.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.