Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/10868
acessibilidade
Title: (Re)inserção profissional de ex- formandos de cursos EFA: o caso da EIPDA, EM
Authors: Sanches, Susana Vinhas
Orientador: Alves, Paulo Jorge Marques
Keywords: (Re)inserção profissional
Educação
Formação
Emprego
Trabalho
Cursos EFA
Professional (re)integration
Education
Formation
Employment
Work
EFA courses
Issue Date: 2015
Citation: SANCHES, Susana Vinhas - Re)inserção profissional de ex- formandos de cursos EFA: o caso da EIPDA, EM [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/10868>.
Abstract: Este estudo teve como objetivo compreender a (re)inserção profissional de ex-formandos de cursos EFA após a formação. O quadro teórico está alinhado com conceções que afirmam a importância da educação/formação para o emprego/trabalho, e com estudos empíricos que envolvem as transições para o emprego de indivíduos, após a saída do sistema de ensino/formação. Como metodologia de trabalho, adotou-se o estudo de caso, centrado na EIPDA, EM. Foram realizadas entrevistas com ex-formandos dos cursos de Eletricista de Instalações (NB); de Apoio à Gestão (NS); de Administrativo/a (NS) e de Cabeleireiro/a Unissexo (NB). No geral, os resultados apontam para trajetórias profissionais pouco estáveis e duradouras. A maioria dos ex-formandos não tem estado, nem está, a exercer uma atividade profissional relacionada com a formação obtida. Para os entrevistados o curso EFA adquire um valor muito reduzido já que o certificado pouco ou nada alterou e/ou melhorou a sua situação laboral. Na (re)construção da (re)inserção profissional constituem focos importantes de reflexão: a realização e satisfação no trabalho, o reconhecimento profissional e os projetos futuros dos ex-formandos
This study aimed to understand the professional (re)integration in the labour market of former trainees from EFA courses after their graduation. The theoretical framework is aligned with with conceptions that affirm the importance of education/training on work and with empirical knowledge that involve the transition of individuals to employment. Methodologically, we adopted a qualitative methodology based on case study focused on EIPDA, EM. Interviews were conducted with former trainees the Electrician (NB); Management Support (NS); Administrative and support staff (NS) and Unisex Hairdresser (NB) courses. Overall, the results point to on unstable and non-lasting professional careers. Most former trainees are not, or have not been at all exercising an occupation related to the acquired training. For the interviewed, education/training has a very low value as the certificate practically did not change and/or improve their employment situation. In the (re)construction of the professional (re)integration in to work the performance and job satisfaction, the professional recognition and the future projects of former trainees arise as important issues.
Description: Mestrado em Sociologia
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/10868
Thesis identifier: 201078635
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
Dissertação final Susana Sanches alterada.pdf910.47 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.