Skip navigation
Logo
User training | Reference and search service

Library catalog

Retrievo
EDS
b-on
More
resources
Content aggregators
Please use this identifier to cite or link to this item:

acessibilidade

http://hdl.handle.net/10071/10458
acessibilidade
Title: Consumo e Nação: uma investigação sobre a compra de produtos portugueses
Authors: Cruz, Maria Gabriela Araújo Oliver
Orientador: Reis, Filipe Marcelo Correia Brito
Keywords: Antropologia do consumo
Consumo
Nação
Nostalgia
Portugal
Campanhas publicitárias
Anthropology of consumption
Consumption
Nation
Nostalgia
Advertising campaigns
Issue Date: Nov-2015
Citation: CRUZ, Maria Gabriela Araújo Oliver - Consumo e Nação: uma investigação sobre a compra de produtos portugueses [Em linha]. Lisboa: ISCTE-IUL, 2015. Dissertação de mestrado. [Consult. Dia Mês Ano] Disponível em www:<http://hdl.handle.net/10071/10458>.
Abstract: Partindo da ideia de consumo como expressão cultural e social, esta dissertação investiga a relação entre consumo e nação no contexto específico português. O movimento de valorizar o que é português através de produtos e marcas nacionais e globais é identificado, descrito e sujeito a análise. A dissertação recorre a contributos da Antropologia do Consumo e do Marketing para analisar o interesse e o estímulo à compra de produtos nacionais a partir de dois estudos distintos e complementares: a análise de campanhas publicitárias de marcas veiculadas em Portugal nos últimos anos e a observação na loja A Vida Portuguesa em Lisboa. Os estudos se cruzam na articulação consumo x nação através de ideias como Nacionalismo Banal e Nostalgia, que são percebidas nas análises semióticas e nas entrevistas em profundidade.
Starting from the idea of consumption as a cultural and social expression, this project investigates the relationship between consumption and nation in Portugal. The initiative to value what is Portuguese and from Portugal through national and global brands is identified, described and subject to analysis. The dissertation applies ideas from Anthropology of Consumption and Marketing to analyze the interest and incentive to buy nacional products from two distinct and complementary studies: the analysis of advertising campaigns disseminated in Portugal in recent years and the observation in the store “A Vida Portuguesa” in Lisbon. Both studies intersect in the joint consumption x nation through ideas such as Banal Nationalism and Nostalgia, which are perceived through semiotic analysis and interviews.
Description: Mestrado em Antropologia
Peer reviewed: Sim
URI: http://hdl.handle.net/10071/10458
Thesis identifier: 201087383
Appears in Collections:T&D-DM - Dissertações de mestrado

Files in This Item:
acessibilidade
File Description SizeFormat 
2015_ECSH_DA_Dissertacao_Maria Gabriela Araujo Oliver Cruz.pdf26.54 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Currículo DeGóis 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.